piątek, 5 grudnia 2014

SKOKI ROZWOJOWE - CO TO TAKIEGO?


Jak to co? Kolejna obok kolki i ząbkowania zmora rodziców :D

Dziecko w ciągu pierwszego roku życia niezwykle intensywnie się rozwija zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Rozwój mózgu i układu nerwowego powoduje, że niemowlę zaczyna odczuwać intensywniej dochodzące do niego bodźce. To własnie ta intensywność doznań zmieniającego się świata może powodować duży stres u niemowlęcia, a co za tym idzie większą płaczliwość, problemy ze snem, ogólny niepokój i rozdrażnienie dziecka. 
Skok rozwojowy u niemowlęcia poprzedzony jest bezpośrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, płaczliwe i ma problemy ze spaniem, gorzej je, jest bardziej krzykliwe, lub przeciwnie jest cichsze niż zwykle, chce być blisko mamy, bo w jej ramionach czuje się bezpiecznie.
Na początku okresy marudzenia są krótkie, mogą trwać parę dni, ale im dziecko starsze, tym okresy są dłuższe.

A oto kolejno następujące po sobie skoki rozwojowe:

  • 5 tygodni - wrażenia
Dziecko zaczyna być bardziej uważne, wszystkie zmysły są wrażliwsze niż wcześniej. Od tej pory dziecko widzi, słyszy, czuje smak i zapach zupełnie inaczej niż do tej pory i to może mu się wydawać niezrozumiałe i przerażające.

  • 7-9 tygodni - wzory
Dziecko w 8 tygodniu zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku. Zaczyna zauważać, że jego dłonie należą do niego. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami, ale nadal są one nieskoordynowane.

  • 11-12 tygodni - niuanse
W wieku 12 tygodni dziecko uczy się rozumieć delikatne różnice np. w tonie głosu i zachowywać się bardziej zróżnicowanie. Ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciąga rączki aby coś chwycić lub gdy odwraca głowę śledząc jakiś ruch.

  • 14-19 tygodni - wydarzenia
Dziecko w 19 tygodniu zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji, czyli może np. wyciągnąć rękę po zabawkę, złapać ją jedną ręką, potrząsnąć, przekręcić i włożyć do buzi.

  • 22-26 tygodni - relacje - lęk separacyjny
Dziecko zaczyna zauważać pewne relacje, stosunki oraz że niektóre sytuacje są ze sobą powiązane. Zauważa fizyczną odległość między przedmiotami, a w szczególności pomiędzy ludźmi. Zauważa odległość między nim a rodzicami. Ta świadomość może być dla dziecka przerażająca. 

  • 33-37 tygodni - kategorie
Dziecko zaczyna zauważać i rozumieć, że świat można podzielić na grupy. Zauważa, że rzeczy mogą mieć cechy wspólne, np. mogą brzmieć lub pachnieć podobnie.

  • 41-48 tygodni - sekwencje
Dziecko zaczyna znajdować i tworzyć sekwencje za pomocą wszystkich swoich zmysłów. Zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia zazwyczaj następują po sobie i wie, jakie następne zdarzenie nastąpi po poprzednim.


A jak to wygląda u nas?

Mamy za sobą już cztery skoki rozwojowe, z czego każdy kolejny był gorszy i trwał dłużej od poprzedniego. Ostatni skończył się jakieś dwa tygodnie temu. Odetchnęliśmy z ulgą, bo w końcu wrócił do nas nasz aniołek. Przez kilka tygodni mieliśmy wrażenie, że ktoś podmienił nam dziecko. Ufolinek zrobił się marudny, wiecznie niezadowolony, źle sypiał, złościł się, niechętnie zostawał sam w pokoju (wcześniej potrafił zająć się sobą  nawet godzinę) i ogólnie w niektóre dni trudno było z nim wytrzymać.
Już wkrótce czeka nas kolejny skok i lęk separacyjny. Ciekawe co nam przyniesie... 


Z ostatniej chwili - mamy drugi ząbek !!! :))) Teraz na jakieś dwa miesiące powinien być spokój :) A jak będzie, zobaczymy :)



2 komentarze:

  1. Nominowałam Cię do Liebster Blog Awards, mam nadzieję, że weźmiesz udział w zabawie i będziesz się przy tym dobrze bawić :) http://raczkowanie.blogspot.com/2014/12/liebster-blog-awards.html Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń